سفارش تبلیغ
صبا ویژن
      
        
        
       
    RSS 
بازدید امروز: 3
بازدید دیروز: 9
کل بازدید :165289
این فضائل در کجاى قرآن است؟ - آیه‏های عشق...
دوستدار فاطمه معصومه سلام الله علیها
عاشق و بچه محل حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
نیم نگاهی بر زندگی حضرت معصومه علیها السلام
حریم عشق
پاداش زیارت
یک سوره کرامت
سه آیه عشق
ابجد عشق
قالب حرم کریمه
بانوی سرزمین من
سلام خورشید
ضرب و تقسیم نور
کلام امام
جنس بهشت
مهمان مهربان
فراخوان
دعوتنامه
نسیم عنایت
از گفتنی‌های جالب
میلادگل
گزارش تصویری
کریمه مسیحا دم
تمابل فطری
کانال ارتباط
زاویه‌ای دیگر
اسیری که آزاد شد
این فضائل در کجاى قرآن است؟
عهد جانان
تقویم روزهای سرخ
مقصود از مظلوم
این فضائل در کجاى قرآن است؟ - آیه‏های عشق...
تصاویر مراسم گرامیداشت سالروز ورود حضرت معصومه به قم-2 [338]
تصاویر مراسم گرامیداشت سالروز ورود حضرت معصومه به قم-1 [157]
چرا حضرت معصومه(ع) ازدواج نکرده است؟ [735]
عرض تسلیت [178]
تصاویر از حرم حضرت معصومه (س) [3112]
فضیلت زیارت آن حضرت [1889]
برکات ورود حضرت معصومه(س) به شهر قم [1183]
[آرشیو(7)]













پایگاه اطلاع رسانى حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
محسن،محسن،خدا... محسن، محسن،خدا...خدا،به گوشم...
ماه و مهر
رند
خط بارون
قرآن و عترت
کوثر
گوهرنور
و خدایی که در این نزدیکیست
رایانت
وبلاگ حجاب
حجاب و عفاف
خاک انداز

حزب اللهی مدرنیته
پاسخگو
 


 

           


| این فضائل در کجاى قرآن است؟

مأمون عباسى در مهم‏ترین جلسه علمى که با حضور اندیشمندان و برجستگان ادیان و ملل و مذاهب مختلف در دربار حکومتى خویش ترتیب داده بود، از امام رضا علیه‏السلام پرسید: آیا خداوند متعال عترت را بر سایر مردم برترى داده است؟
امام با اشاره به آیاتى از قرآن، چنین فرمود: خداوند عزوجل فضیلت و برترى عترت رسول اللّه‏ صلى‏الله‏علیه‏و‏آله را بر سایر مردم در کتاب محکم خویش، به طور واضح بیان کرده است. مأمون پرسید: این فضائل در کجاى قرآن است؟ امام رضا صلى‏الله‏علیه‏و‏آله ضمن تلاوت آیات متعددى از قرآن و بیان دلالت صریح و روشن آن آیات بر برترى اهل بیت علیهم‏السلام و توضیحات لازم در آن موارد، این آیه را قرائت کرد: «اِنَّ اللّه‏ ومَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبىِّ یا اَیُّها الَّذینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلیما»؛ «خداوند و فرشتگان او بر پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله صلوات مى‏فرستند و شما هم اى اهل ایمان! بر او صلوات بفرستید و تسلیم فرمان او شوید».
آنگاه امام علیه‏السلام در توضیح سخن خود فرمود: مسلمانان بعد از شنیدن این آیه، به پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله گفتند: یا رسول اللّه‏! ما معنى تسلیم را فهمیدیم که باید تسلیم فرمان شما باشیم، امّا چه گونه صلوات بگوئیم؟ پیامبر صلى‏الله‏علیه‏و‏آله فرمود: مى‏گوئید: اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مَحَمَّدٍ کَما صَلَّیْتَ عَلى اِبْراهیمَ وَآلِ اِبْراهیم اِنَّکَ حَمیدٌ مَجیدٌ؛ بر این اساس، خداوند متعال آل محمد صلى‏الله‏علیه‏و‏آله را در کنار پیامبر قرار داده است.
حضرت بعد از بیان این سخن، از حاضرین جلسه سؤال کرد که آیا در این سخن خلافى هست؟ گفتند: نه. در این هنگام مأمون گفت: این سخن اجماعى است و هیچ اختلافى در میان امت اسلام در این زمینه وجود ندارد. امّا از شما تقاضا مى‏کنم در مورد برترى آل محمد صلى‏الله‏علیه‏و‏آله سخنى صریح‏تر و شفاف‏تر از این، از کلام خداوند بفرمائید! پیشواى هشتم علیه‏السلام فرمود: به نظر شما در این آیه شریفه: «یس وَالْقُرانِ الْحَکیمِ اِنَّکَ لَمِنَ الْمُرْسَلین عَلى صِراطٍ مُسْتَقیمٍ»؛ «یس! قسم به قرآن حکیم که تو قطعا از رسولان خداوند هستى و بر راهى مستقیم قرار دارى» مقصود از یس چیست؟ علماى مجلس گفتند: معنى یس، محمد صلى‏الله‏علیه‏و‏آله است و کسى در آن شک ندارد. امام رضا علیه‏السلام فرمود: در این آیه شریفه، خداوند متعال بر محمد و آل محمد فضیلتى عنایت کرده است که کسى نمى‏تواند حقیقت آن را ادراک کند، مگر از راه تعقّل و تفکر. چرا که خداوند در کتاب مقدس خویش، به غیر از انبیاء علیهم‏السلام بر هیچ کس سلام نفرستاده و فرمود: «سَلامٌ عَلى نُوحٍ فِى الْعالَمین!» ؛ «سلام بر نوح در میان جهانیان». و فرمود: «سَلامٌ عَلى اِبْراهیم»؛ «سلام بر ابراهیم باد». و فرمود: «سَلامٌ عَلى مُوسى وَهاروُن»؛ «سلام بر موسى و هارون» و در هیچ جاى قرآن نفرموده است: «سلام على آل نوح و سلام على آل ابراهیم و سلام على آل موسى و هارون»؛ فقط فرمود: «سَلامٌ عَلى آلِ یاسین»؛ «یعنى آل محمد صلى‏الله‏علیه‏و‏آله ».
مأمون با شنیدن این تفسیر دلنشین و ارتباط آیات با بیان عالى حضرت رضا علیه‏السلام ، رو به حاضرین جلسه کرده و گفت: اکنون فهمیدم که شرح این آیات و بیان آنها در نزد معدن نبوت و اهل بیت عصمت علیهم‏السلام مى‏باشد

 اى آبروى آسمان و زمین که همه منظومه‏ها گرد گنبد طلایى تو در طوافند! دلهاى شب زده ما را به نور ایمان شکوفا کن و با حرف و حدیث‏خلوت خدا آشنا!




| دوستدار فاطمه معصومه سلام الله علیها | پنج شنبه 86/9/1 | ساعت 8:1 صبح | برای زائر: سلام |
_______________________________________________________________________________________________

السلام علیکِ یا فاطمة المعصومه . السلام علیکِ یا بنت رسول الله . السلام علیکِ یا بنت امیرالمؤمنین . السلام علیکِ یا بنت فاطمة الزهرا و خدیجة الکبری . السلام علیکِ یا بنت الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنة . السلام علیکِ یا بنت ولی الله . السلام علیکِ یا أخت ولی الله . السلام علیکِ یا عمّة ولی الله . السلام علیکِ یا بنت موسی بن جعفر