سفارش تبلیغ
صبا ویژن
      
        
        
       
    RSS 
بازدید امروز: 1
بازدید دیروز: 4
کل بازدید :165261
تمابل فطری - آیه‏های عشق...
دوستدار فاطمه معصومه سلام الله علیها
عاشق و بچه محل حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
نیم نگاهی بر زندگی حضرت معصومه علیها السلام
حریم عشق
پاداش زیارت
یک سوره کرامت
سه آیه عشق
ابجد عشق
قالب حرم کریمه
بانوی سرزمین من
سلام خورشید
ضرب و تقسیم نور
کلام امام
جنس بهشت
مهمان مهربان
فراخوان
دعوتنامه
نسیم عنایت
از گفتنی‌های جالب
میلادگل
گزارش تصویری
کریمه مسیحا دم
تمابل فطری
کانال ارتباط
زاویه‌ای دیگر
اسیری که آزاد شد
این فضائل در کجاى قرآن است؟
عهد جانان
تقویم روزهای سرخ
مقصود از مظلوم
تمابل فطری - آیه‏های عشق...
تصاویر مراسم گرامیداشت سالروز ورود حضرت معصومه به قم-2 [338]
تصاویر مراسم گرامیداشت سالروز ورود حضرت معصومه به قم-1 [157]
چرا حضرت معصومه(ع) ازدواج نکرده است؟ [735]
عرض تسلیت [178]
تصاویر از حرم حضرت معصومه (س) [3112]
فضیلت زیارت آن حضرت [1889]
برکات ورود حضرت معصومه(س) به شهر قم [1183]
[آرشیو(7)]













پایگاه اطلاع رسانى حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
محسن،محسن،خدا... محسن، محسن،خدا...خدا،به گوشم...
ماه و مهر
رند
خط بارون
قرآن و عترت
کوثر
گوهرنور
و خدایی که در این نزدیکیست
رایانت
وبلاگ حجاب
حجاب و عفاف
خاک انداز

حزب اللهی مدرنیته
پاسخگو
 


 

           


| تمایل فطری زنان

به نام پروردگار کوثر دو عالم

دوشنبه روز تولد حضرت فاطمه‌ی معصومه سلام الله علیها نمایشگاهی در حرم خانم آغاز به کار کرد که یکی از مواردی که به آن پرداخته‌شده بود بحث پوشش و عفاف بود بی‌ مناسبت ندیدم که یه مطلب خوب و کوتاه که در جایی خواندم  به اطلاعتون برسونم.

 

مقدمه:

با نگاه اجمالی بر فرهنگ پوشش در ادیان الهی و تمدن‌های بشری در می‌یابیم که حجاب، محدود به تعالیم نورانی اسلام نبوده و نوع پوشش و حجاب از جمله رفتارهای اجتماعی است که نمایانگر تمایل فطری زنان، در طول تاریخ بشریت است.

از آثار مکتوب و نقوش باقی مانده از دل تاریخ، مشهود است که حضور بانوان در اجتماع، عموما همراه با حیاء و عفاف بوده است و حتی در تمدن‌های قدیم نجیب‌زادگان، همواره با پوشش مناسب در منظر عمومی ظاهر می‌شدند ولی کنیزان با پوشش کمتر تردد می‌نمودند.

پیامبران در برنامه‌های دینی اهمیت عفاف و حدود حجاب را به وضوح بیان فرموده و وصول به عفاف را توسط حجاب تاکید فر موده‌اند و در این راستا زن و مرد هر دو مخاطب انبیاء بوده‌اند و به آنها امر به عفاف شده است، چرا که راه کمال از مسیر حیاء و عفاف می‌گذرد.

میل فطری زنان (به شرط داشتن اصالت شخصیتی) در برخورد با نامحرم، حفظ عفاف و محمل بیرونی آن حجاب و رعایت پوشش است که او را از تیررس نگاه‌های آلوده و قلب‌های بیمار، در امان نگاه‌ می‌دارد. به گواه تاریخ معاصر، ظهور و بروز تبرج زنان، به قرون اخیر باز می‌گردد و در پس آن، دست‌های مرموز قابل رویت است.

در طی دهه‌های اخیر، نقش سرمایه داران صهیونیست در هالیوود و تفوق آنان بر صنعت سینما سبب تبلیغ و تقین برهنگی شده که آثار نامیمون آن، در بحران‌های اخلاقی جامعه و انهدام کانون‌های خانواده در غرب، ظاهر گشته است.

اما زنان مسلمان با الگو گرفتن از زنان بزرگ تاریخ، چون حضرت مریم (س) و حضرت زهرای اطهر سلام الله علیها دخت بزرگوار پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله با فتح قله‌های بندگی تعالی و با حفظ عفاف و حجاب، قداست خانواده را تضمین و اقتدار جامعه اسلامی را به ارمغان آورده‌اند.

 

حجاب در آیین یهود

رعایت عفت و حجاب توسط زنان انبیاء و بزرگان بنی‌ اسرائیل در تورات کنونی و تلمود کاملا مشهود است بطوری که عدم رعایت عفت را یکی از علل نزول و عذاب الهی بر بنی اسرائیل دانسته‌اند. رواج حجاب در میان بانوان یهودی در طول تاریخ مورد تائید همه مورخان می‌باشد. طبق قوانین یهود عدم رعایت عفت عمومی دارای مجازات بوده و حجاب از ضروریات زندگی زنان، خصوصا متاهل است.

پس از رنسانس با تحولات اجتماعی اروپا و ایجاد فضای دین‌گریزی در غرب، شعائر دینی از جمله سنت رعایت پوشش عفیفانه رو به ضعف نهاد و بعضی از زنان یهودی تحت تاثیر فضای اجتماعی دوران تجدد، بعضا حجاب خود را گذاشته و یا مانند فرقه حسیدیم از کلاه‌گیس به عنوان شکلی از پوشش سر استفاده کردند.

 

 

حجاب در آیین مسحیت

در مسحیت همانند همه ادیان الهی حجاب امری معمول و مورد تایید است. مسحیت نه تنها احکام شریعت یهود در مورد حجاب را تغییر نداد بلکه از آن قدم فراتر نهاد زیرا در شریعت یهود در تشکیل خانواده و ازدواج امری مقدس محسوب می‌شد اما در مسیحیت اولا تجرد مقدس شمرده شد و لذا برای از بین بردن زمینه تحریک و تهییج جنسی، زنان به رعایت عفت کامل و دوری از هر گونه آرایش به صورت شدیدتری فرا خوانده شده‌‌اند. البته تعالیم مسیحیت تاکید بیشتر بر ترک عموم لذات دنیوی و از بین بردن شهوت است.

لذا رهبانیت در قرن 4و5 در آیین به وجود آمد و زنان راهبه مسیحی با رعایت عفت کامل و حجاب مشغول خدمت به مردم شدند. پس از رنسانس، با تضعیف پایبندی به دین، تعظیم همه شعائر دینی و نیز رعایت حجاب به افول نهاد و انقلاب صنعتی به آن شدت بخشید و در قرن اخیر در اثر توسعه سکولاریزم، پایبندی به عفت و حجاب در میان مسیحیان از هر زمان دیگر بیشتر رو به ضعف نهاده است.

 

حجاب بانوان در آیین زرتشت

در کیش آریایی زنان محجوب و محترم بوده‌اند، زنان ایرانی برای حفظ حیثیت طبقه ممتاز و ایجاد حدودی که آنان را از زنان عادی و طبق چهارم امتیاز دهد صورت خود را می‌پوشاندند و گیسوان خود را پنهان می‌داشتند لذا محجوب بودن (پوشش صورت) به زنان برتر جامعه اختصاص داشته است. آیین زرتشت که تاریخ آن را بین 1300تا2300 سال قبل از اسلام گفته‌اند آیین پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک است و لذا انسان‌ها را به پاکی و پاکدامنی فرا می‌خواند.

در نقاشی‌ها و کنده‌کاری‌های باستانی ایران بسیار کم از زن تصویری به چشم می‌خورد اگرچه زنان کدبانوی خانه و مدیر و مدبر امور خانواده بوده‌اند ولی حفظ حرمت ایشان با پوشیده داشتن ایشان رعایت می‌شد تا پاکدامنی آنها حفظ شده از هر آسیبی در امان باشند.

 

 

 

حجاب در آیین اسلام

اسلام قوانین خود را بر اساس فطرت و طبیعت بشر وضع کرده است لذا رعایت عفت برای زن و مرد و حفظ حدود و حریم محرم و نامحرم از اهمیت خاص برخوردار است تا جایی که حجاب در برابر مردان بیگانه از ضروریات دین شمرده شده است. در عین حال اسلام با احکام خود هرگونه افراط و تفریط در ایجاد حریم را تعدیل کرده به طوری که نه ترک مطلق میل جنسی تجویز می‌شود و نه زیاده روی در آن و نیز از بی‌بند و باری و تبرج (برهنگی) زنان جلوگیری می‌گردد.

زنان در دوران جاهلیت قبل از اسلام به پوشش کامل مقید نبودند و لباس‌های زنانه تمام بدن را نمی‌پوشاند و روسری از پشت سر بسته می‌شد و گوش و گردن و سینه باز می‌ماند آیات حجاب در طول تاسیس حکومت اسلامی در مدینه و پس از هجرت نازل شد و روایات بسیاری از قول پیامبر اکرم و سپس ائمه معصومین علیهم السلام در مورد اهمیت رعایت عفت و حجاب و حدود آن بیان شده است. تمام فرق اسلام در باب ضرورت حجاب برای بانوان اتفاق نظر دارند.   




| دوستدار فاطمه معصومه سلام الله علیها | سه شنبه 86/8/22 | ساعت 7:46 صبح | برای زائر: سلام |
_______________________________________________________________________________________________

السلام علیکِ یا فاطمة المعصومه . السلام علیکِ یا بنت رسول الله . السلام علیکِ یا بنت امیرالمؤمنین . السلام علیکِ یا بنت فاطمة الزهرا و خدیجة الکبری . السلام علیکِ یا بنت الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنة . السلام علیکِ یا بنت ولی الله . السلام علیکِ یا أخت ولی الله . السلام علیکِ یا عمّة ولی الله . السلام علیکِ یا بنت موسی بن جعفر